Konsultant za bezbednost od požara i eksplozija eksplozivnih smeša ... Autor SRPS TP 21 i više drugih propisa .. Možete me pozvati telefonom od 10 do 22 h ili napisati meil. Za savet meilom budite konkretniji u opisu (lokacija, predhodni postupci, po potrebi crteži i dr,). Možete i odavde otvoriti blog o standardima požarne bezbednosti i Forum linkovi su dati niže. Napr. u blog Forum možete ući klikom miša na to ime bloga - dato ispod slike knjige Glosar (dato niže u osnovnoj koloni).

недеља, 3. новембар 2013.

Jesenje teme

Ranije sam predviđao da ću pisati bar jednom u dva meseca...  posle se to razvuklo na tri . Kako je sredina jeseni još izgleda da održavam tempo.
Bilo je za protekla tri meseca zanimljivih poslova i događaja ...pa da počnem:
Da pomenem da sam se sa velikim zakašnjenjem (od skoro desetak godina) upustio u analizu metode za proračun evakuacije prema Nelsonu i Moureru (po III izdanju SFPE priručnika) i na izvestan način dopalo mi se. Iako je primer koji su obradili skoro idiotski loš, i ima drugih slabosti (koje su me verovatno ranije i odbijale) metoda je... kad se bolje razmisli...  prihvatljiva za naše projektante ... prosta aritmetika.
  Naravno bilo bi dobro da tokom analize i računa pažljivo baratamo podacima ... preračunavamo mere (iz inča i stopa u metre)...i cenimo realnost ....a mogućnosti za greške su velike .. kad se gleda na posao sasvim formalno...
Napravio sam od toga (i onog što mu pripada iz mog iskustva)  rad od oko 40 strana pa posle i prezentaciju i održao dva predavanja ... jedno na seminaru u organizaciji Instituta Zaštita Preventiva iz Novog Sada a u hotelu Palace u Beogradu.. i na bienalnom skupu DITUR-a u Sava centru nedavno (sredinom oktobra). To je možda samo početak veće aktivnosti ... jer zahtevi za ovim analizama će se postaviti kao zakonska obaveza ..




   Nevolja je u tome što se među našim projektantima nalazi i jedna ruska metoda i neke druge koje nisu dovoljno dokumentovane pa su takođe moguće veće greške. Jedna elementarna je da se izvode kao neki proračuni za evakuaciju iz stambenih zgrada ... i naravno većina se 'upeca'  (neki i da dopune 'Glavni projekat zaštite od požara', zadovolje zahteve priučenih ... )  i računa vreme u kretanju od polaznog mesta do bezbednog mesta i dobije naprimer da je to vreme šest minuta...
   Mnogi autori raznih metoda u želji da one budu šire primenjene 'zaborave' da navedu  gde one imaju smisla (u ovom slučaju za javne i poslovne zgrade)... gde je nešto od toga moguće primeniti (kao ovo naprimer za višeetažne stambene zgrade uz odgovarajuće komentare) a gde to prosto nema smisla (za obične prizeme skladišne i industrijske zgrade. Nažalost biće verovatno i onih koji će umisliti da je sve to prosto i da će isterivati neko svoje shvatanje. 

   Da podsetim .. u Tehničkoj preporuci SRPS /JUS/ TP 21 uneo sam vrednosti pojedinih vremena u procesu evakuacije i definisao pripremno vreme  ... vreme kad ugroženi premišlja da li da je uopšte ugrožen i često oceni da nije pa ni 'ne mrda' iz stana računajući da će profesionalni gasioci odraditi posao ... oa kako je to pripremno vreme praktično uvek veće od 15 min a često i preko 60 min sasvim je neumesno izvoditi neku računicu kojom bi se pokazalo da je vreme kretanja od stana do bezbednog mesta uobičajenih 3 do 5 minuta. računajući sa elementima koji proizilaze iz zagušenja pred vratima i sl. suženjima (grlima). U takvim slučajevima, odnosno za takve zgrade mnogo je važnije dobro rešiti pouzdano požarno izdvajanje stepeništa  (i odrediti njegov smeštaj na neki od prioritenih mesta - satelitsko, istureno, obodno nego na najrizičnijem 'unutrašnjem' ) nego 'proračunavati' preciznije vreme kretanja koje je delić vrlo neodređenog ukupnog vremena procesa evakuacije ... Naravno ovo je bilo moguće razumeti i u komentarima preporuke i knjigama koje sam pisao na tu temu (videti knjige koje je izdala Zaštite sistem)... no nadam se biće prilike, biće rasvetljeno i u trećoj 'svesci' ... nove edicije ...
pa da predstavim drugu svesku te serije koja je nedavno izašla iz štampe: 190 strana skoro A4 formata.
To je posle Glosara (rečnika), kao nulte knjige(sveske)  ... sledeća za one koji ulaze u ovu naučno-stručnu  oblast naglog razvoja a u kojoj (kako je to i donekle normalno na početku) ima mnogo smutnji ...prodavanja bajatih i pogrešnih/odbačenih stavova ... pa izvolite, gledajte, čitajte... komentarišite i i predlažite.
Srećna vam jesen ... imali smo bogat rod...  voća i povrća  ima u velikim količinama na pijacama Beograda. N.K.

2 коментара:

milan је рекао...

Odlican blog svaka cast

Unknown је рекао...

Život je dobar kada imate svoje ljubavi oko sebe, ovo kažem zato što kad sam imao problema sa mojim ljubavnikom, nikada nisam video život kao dobru stvar, ali zahvaljujući dr. AGBAZARI od AGBAZARA TEMPLE, što mi je pomogao da bacim čaroliju Vratio me je moj ljubavnik u roku od 48 sati. Moj muž ostavio me je za drugu ženu posle sedam godina braka, ali Dr.GBAZARA mi je pomogao da bacim čarobnjak koji mi ga je vratio u roku od 48 sati. Neću vam ispričati više detalja o sebi, već ću samo savjetovati one koji imaju probleme u vezi s brakom ili brakovima da se kroz te podatke kontaktiraju Dr.GBAZARA TEMPLE; ( agbazara@gmail.com ) ili ga pozovite, WHATSAPP: ( +2348104102662 ).